Per explicar i imaginar el que m'inspiren els detalls...

15 de febr. 2018

Ens calen altres mirades



En l’escenari polític que vivim actualment sembla que les dinàmiques dels esdeveniments es succeeixen amb una velocitat que, a vegades, sembla difícil de digerir, sobretot quan la informació deambula vertiginosament pels camins digital-mediàtics, com les turbulències habituals dels mercats financers.

A Catalunya, d'ençà de l'1 d´Octubre, i probablement d'abans, hem vist com les il·lusions i esperances d'una bona part de catalans convivien amb el silenci i el rebuig d'una altra part de catalans i d'una gran majoria d'espanyols, emergint cada vegada més sentiments de malestar, ansietats i pors, en un marc polític d'intervenció de la Generalitat (aplicació del 155, empresonaments, judicialització política, etc.) i d'una certa confrontació, a vegades explicita, en la societat civil.

Actualment, la polarització i l’hostilitat d’aquesta situació és present, directe o indirectament, en els diferents àmbits de la vida quotidiana de moltes persones a Catalunya. La incertesa sobre un futur immediat i els neguits diversos semblen ser el pa de cada dia per a molts.

Quan grans col·lectius o grups humans entren en conflicte, les vies tradicionals de l’acció política es veuen fortament limitades i tendeixen a enquistar-se en la confrontació. Els grups en conflicte apel·len, de manera conscient i sobretot inconscient, a la identitat, a la història i, sovint, actualitzen i reviuen velles ferides compartides que reforcen el sentit de pertinença.

Per tal de poder connectar amb l’altre ens cal posar de relleu allò que és emocional en la manera de funcionar dels grups humans, tot i sabent que normalment és un aspecte que s’intueix però no es vol reconèixer o es deprecia. Els aspectes menys conscients de les nostres opcions col·lectives, il·lusions i esperances, sovint són qualificats d’irracionals o “màgics” i són exclosos del pensament explícit.

Quan la política es redueix a la força, a la imposició o a la negació de l’altre (per no parlar de la racionalitat algorítmica com a nous sistemes de control), tenim dos camins: l’exclusió i l’enquistament en la barbàrie o la tolerància i persistència en la recerca de sentits compartits.
 
Per a la transformació individual i col·lectiva és important identificar aquells aspectes emocionals i menys conscients, mirar-los de cara, intentar d’entendre’ls i treballar-los, perquè juguen un paper clau en el comportament col·lectiu. Més encara, l’efectivitat de l’acció política, com qualsevol acció humana, ve molt determinada per la capacitat d’entendre’ns millor.

Com diu G. Lakoff[1], "Mentre seguim ignorant la dimensió moral, mítica i emocional de la política, mentre ens cenyim a l'aplicació pràctica de tals o quals mesures, no entendrem la naturalesa del procés transformador".

Es tracta doncs, de poder mirar-nos allò polític també amb una altre visió, és a dir, pensar els aspectes socials i polítics des del punt de vista del funcionament de la nostra ment. No amb receptes preestablertes, no com un codi de bones pràctiques, sinó poder escoltar i pensar més enllà del que sembla evident i literal, com per ex. preguntar-nos, si quan ens referim a la “nació” probablement estem apel·lant, també, a una determinada idea de família, amb el que això pot representar; o quan, en el cas de Catalunya, hi ha una part significativa de gent que vota a Ciudadanos, potser també te a veure amb un ressentiment transgeneracional no elaborat.

Si fugim de la resposta immediata i reactiva, que sovint ens porta a un atzucac o a més del mateix, i ens obrim a preguntes connectades amb el nostre sentir, amb el nostre funcionament emocional, individual i col·lectiu, sens poden obrir nous camins per entendre i actuar.

En la situació que es viu a Catalunya, entenc que cal fer un treball que ens permeti explorar, d'una banda, els aspectes més inconscients que trobem en el nostre món mental i fer sentit del conflicte que es viu a Catalunya en relació a Espanya i, d'una altra, com influïm i som influïts pel funcionament dels diferents grups confrontats.

Es tracte, al meu entendre, d’ampliar al marc mental i obrir-nos a certes noves preguntes que no es poden resoldre amb el pim-pam-pum del la política pragmàtica.

Avui, en el context que vivim, ens cal trobar i construir espais de dignitat compartida, no despòtics, de confiança i empàtics, en el supòsit que allò que ens mou és entendre'ns millor, tot i sabent que som lluny de la comprensió total.



Marcel Cirera                                                                              Febrer 2018


[1] Lakoff, George. Política moral. Ed capitán Swing, 2016

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada