Per explicar i imaginar el que m'inspiren els detalls...

8 d’ag. 2017

Alguns pensaments sobre identitat i grups-grans


Plantejar la qüestió del que és grupal i més en concret dels grups nombrosos (grups grans[i]), suscita diferents interrogants, des dels més escèptics que poden qüestionar la seva mateixa existència i utilitat fins a aspectes com la perspectiva del seu abordatge i sobretot qüestions de fronteres o límits del propi espai grupal, com el paper de l'individu i el grup, la persona i el rol, el públic i l’íntim, els grups petits i els grups nombrosos, etc.

D'altra banda, els desenvolupaments tecnològics recents i en concret les xarxes digitals semblen plantejar una dilució dels límits relacionals i comunicacionals, canvis en les formes d'interacció, percepció i vivències dels subjectes entre el virtual i el real. Però en tot cas, semblen re-emergir fenòmens grupals diversos, a diferents nivells, com poden ser el cas del paper exercit pels mitjans digitals a les "Primaveres àrabs" o les actituds i usos quotidians dels grups de WhatsApp.

Parteixo del supòsit de l'existència d’allò grupal com a fenomen primari, psicobiològic i social, doncs crec que hi ha sobrades evidències d'això. El que és grupal pot ser vist des de diferents perspectives, des de l’estrictament observacional, com a objecte de coneixement d'una dinàmica social, fins a una forma d'operar, accionar i transformar. Com deia Pat de Maré[ii] "el propòsit declarat del grup gran és permetre a la gent aprendre a parlar amb els altres; aprendre a dialogar. "

Un dels interrogants, als quals em referia més amunt, és la qüestió complexa i polèmica de la identitat grupal. Sabem de la identitat individual, però ¿podem parlar d'identitat en els grups grans o nombrosos ?. La meva resposta és clarament afirmativa, tant des de la meva posició reflexiva com des de la meva experiència professional i relacional. Una altra cosa és que la creixent complexitat del bosc ens dificulti veure els arbres, és a dir, que en la nostra visió puguem distingir-nos com a subjectes individuals i alhora com a subjectes grupals, el que W.R. Bion denominava com "visió binocular".

La identitat individual depèn dels vincles entre el que és personal i el que és  col·lectiu, i es desenvolupa a través del grup primari familiar que està en relació amb determinats grups grans i les cultures que d'ells dimanen. Els grups són aquests vincles.

Les identitats grupals de grup-gran són constructes culturals i històrics que remeten al si-mateix, a la similitud i continuïtat compartida entre els membres d'un grup i a la relació amb els altres (aquells que tenen una diferent identitat de grup-gran), són àmplies comunitats d'individus que comparteixen els mateixos sentiments, afectes i passions (nacionals, religioses, o ideològiques), són el resultat compartit d'orígens, mites i continuïtats històriques, realitats geogràfiques i altres aprenentatges realitzats en la família i en la pròpia comunitat. Les identitats grupals no són eternes, sinó en constant evolució i redefinició amb alguns elements de invariància[iii] (ex. la llengua en una comunitat).

Les identitats de grup-gran es modulen i manifesten en forma de grup o comunitat per ex. som maoris; som alemanys; som catalans; som jueus; som comunistes. En aquest sentit sembla difícil pensar la nostra identitat sense fer referència als diversos grups als quals pertanyem.

La identitat grupal és una complexa estructura sistèmica i intersistémica (pertanyem a més d'un grup i a subgrups), que es construeix a través de vincles d'identificació (transpersonals i intergeneracionals) amb el grup de referència i les seves estructures de lideratge, establint una relació d’ipseïtat amb el propi grup i alhora diferenciant-se d'altres amb identitat diferent. La identitat grupal és tan necessària per als grups humans com l'aire ho és per als pulmons i el sentit per a la ment.

Però la vivència d'identitat és una cosa que va amb cada subjecte, és a dir, no estem contínuament pensant en ella, excepte quan hi ha un context o un conflicte que afavoreix la seva emergència perquè al·ludeix o amenaça la nostra manera de sentir, decidir i actuar. Tornant a l'exemple anterior, nosaltres no solem pensar en la necessitat de respirar i només ho fem quan hi ha algun tipus d'impediment, real o imaginat, que ens dificulta aquesta acció.

Probablement els moments actuals siguin moments d'aquesta re-emergència, en els quals les identitats grupals cobren protagonisme en els més diversos àmbits (socials, culturals, polítics i ideològics), un protagonisme que en no pocs casos adquireix un caràcter de trauma social intergeneracional[iv] ( per ex. el conflicte amb els refugiats), ple de prejudicis hostils i malignes.



Marcel Cirera                                                                               juliol 2017




[i] Amb el concepte "grup-gran" em refereixo a una idea de grup, ja definida per diversos autors des de diverses òptiques (Foulkes, Maré, Volkan, etc.), compost per gran quantitat de persones, que poden ser milers o milions, que interaccionen de diverses maneres, com un tot, en base a uns suposats compartits. És un constructe conceptual que permet observar un gran nombre de fenòmens socials i polítics com la xenofòbia, el racisme, els lideratges socials, el nacional i diversos moviments i comunitats socials.
[ii] De Maré, P.(1982) Koinonia. The International Journal of Therapeutic Communities, Vol. 3(2)
[iii] Per invariància entenc, aquells elements del sistema anterior, que en un procés de canvi, poden ser reconeguts en el nou tot i que no amb un sentit de permanència sinó de transformació.
[iv] Ver artículo: “Memoria y transmisión intergeneracional del trauma”. http://insightsneuromarketing.blogspot.com.es

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada