Per explicar i imaginar el que m'inspiren els detalls...

15 de des. 2012

La irresistible Novetat. Receptes de pensament únic [I]


El denominat pensament únic comporta uns determinats models mentals i de conducta. I com tot model mental, aquests també han estat configurats a través d'experiències apreses i repetides que conformen la nostra forma de percebre el present, les nostres formes de mirar, entendre, relacionar-nos, anticipar i actuar sobre els esdeveniments.
Aquestes formes de percebre el present no són pures, doncs com tota percepció té lloc amb totes les experiències i la seva història passada (la seva memòria conscient i inconscient), expectatives i pressupostos d'aquell que percep.
El pensament únic, culturalment dominant, comporta una sèrie de valors (en el sentit d'idees generadores de conducta, reconegudes com alguna cosa ideal i estimable per un determinat grup social) que impregnen la quotidianitat del percebut.
Un d'aquests valors dominants és la irresistible passió “malaltissa” per la novetat, que la trobem per onsevulla cada vegada més present en la vida social, fins al punt que qui no esta en l'ona de la novetat pot passar a ser un candidat a l'exclusió social.
Ja no són solament els objectes de consum que tots coneixem, des d'una sopa a un smartphone, sinó que tot requereix de la novetat, i sobretot en l'àmbit oceànic de la “informació” sembla com que qui presenta una presumpta novetat tingui la recepta per navegar.
Els que atresoren aquesta suposada recepta de pensament màgic per a navegants ho passegen i pregonen als quatre vents, com “allò últim”, el que “has de saber”, les “tres claus de l'èxit” per a tal cosa i com no, “les noves tendències en...”, etc., etc.
Recentment vaig llegir una ressenya sobre la presentació d'un llibre el relat del qual es construïa de la següent forma: “exploren en aquesta obra...tres tendències que estan revolucionant la investigació de mercats i el màrqueting i que estan directament relacionades amb els canvis ocorreguts en els individus, la societat i el consum. D'una banda, el pas de la pregunta a l'observació, ja que entenen que la tècnica de fer preguntes i obtenir respostes ja no és vàlida para determinats objectius d'investigació.” (i seguia amb altres dues “tendències” que m'estalvio d'assenyalar)
Aquesta cita anterior té en comú amb moltes unes altres, d'una banda, el considerar i donar per descomptat que “el que esta revolucionant”, és a dir el suposadament nou, és d'ordre superior a l'existent o “tradicional”, com si Einstein fos superior a Newton, o com si la truita de patates deconstruida fos superior a la truita de patates del celler de la cantonada. 
I d'altra banda, que el que s'aporta com a novetat, en aquest cas, “el pas de la pregunta a l'observació”, és de l'ordre de la innovació quan, en molts casos, és una simple repetició, mal entès, o banalitat sense fonament, doncs en aquest cas cabria dir que tota pregunta suposa observació i tota observació és una interpretació. 
La irresistible novetat pot presentar-se de mil formes, des de la cosa que és percebuda com a tal fins al simulacre retòric-semàntic de la mateixa, i totes tenen en comú el missatge d'un valor anhelat i suposadament “necessari”.
Però, que és el que comunica aquest missatge de la novetat per posseir tal atractiu? i sobretot, quines són les representacions mentals (pensaments, sentiments...) interioritzades pel receptor sobre aquest tema?
Estem immersos en una frenètica carrera d’enamoraments fràgils i efímers amb els objectes o de consum, que justifiquen la necessitat d'un Cupido continu amb la finalitat de reabastir les nostres identitats, que alhora es dissol ràpidament davant una altra novetat o davant la realitat trivialment imperfecta de l'objecte consumit (de l’Iphone3, a l’Iphone4 i a l’Iphone5... i segueix). 
La novetat ens retorna el reflex d'un Jo transformat, immaculat, amb la promesa d'una vida nova, però en la qual sense trigar massa s'imposa la vida real i hem d'abandonar la nostra autoidealització.
La creixent hegemonia de valors “fluids” (la novetat, els rècords, la rapidesa i celeritat, el simple, etc.), propis del pensament únic, recorda bastant el que caracteritza, en psicopatologia, l'anomenada “perversió” (en el sentit de la desviació de l'instint respecte a la seva fi o objecte), és a dir, comprem cada vegada més “compensacions”, “substituts” o “desplaçaments” dels desitjos, frustracions, etc. Però això de fet no és nou, és alguna cosa que ja coneixem, i que en el context actual es reforça en gran manera a través del plaer de la compra-en-si, àvida d'omplir tremends “buits” emocionals.
La recepta de la novetat posseeix, com a conseqüència de l'anterior, “màgics” efectes balsàmics sobre l'ansietat de la caducitat i l'ansietat d'originalitat o de diferenciació, efectes tan propis i definitoris de la “societat liquida” i del pensament únic.
Aquestes receptes de pensament únic que ens envaeixen, abans de consumir-les o empassar-les sense més, val la pena digerir-les, doncs els actes sense pensament o culpa assassinen el significat i la bona integració de l'objecte o el que sigui. 


Marcel Cirera                                                                                  Desembre 2012

3 de des. 2012

Grups i narracions: fonts de confiança


En els temps que corren sembla que fins i tot els vincles més bàsics tendeixen a descompondre's o veure's amenaçats, vincles entre persones, entre aquestes i institucions de tot tipus, entre països, etc. 
Un d'aquests vincles bàsics, la confiança, trontolla i és posada en dubte en els més diversos àmbits, per descomptat en la política i amb els polítics, però també als mercats, siguin els mercats virtuals del crèdit o els de proximitat. 
Recentment, en el newsletter IPMARK es destacava que "El pessimisme segueix creixent i l'índex de confiança caient. En aquests moments, els consumidors espanyols es troben entre els més pessimistes del món", citant fonts de l'Enquesta Global de Nielsen sobre la Confiança del Consumidor i Intencions de Compra relatiu al tercer trimestre de 2012.
En aquest sentit sabem, a través de diversos treballs, estudis clínics, etc., de la importància de la confiança en la construcció i configuració del nostre estat mental, la nostra identitat i en la presa de decisions a partir de l'experiència de relació.
Les experiències reiterades i repetitives de falta de confiança, introjectades com a desemparament, incertesa, pors de tot tipus, etc. afecten o poden afectar al nostre self, i a les nostres relacions amb els altres.
Davant l'absència de confiabilitat necessitem trobar sistemes d'empara i suport que ens donin la seguretat suficient per enfrontar-nos a la quotidianitat, al dia a dia, encara que aquells puguin representar ficcions o substitutius efímers, amb certa capacitat d'addicció.
Una de les conseqüències de tal desorientació i desemparament és aquella que, no per coneguda, deixa de ser palpable en la nostra societat, la de considerar, explicita o implícitament, i actuar com si "Homo homini lupus est".
Aquest model selvàtic del regne de la desconfiança podem trobar-lo, cert que sense tant dramatisme, en l'actualització de certs discursos sobre la confiança, també en l'àmbit del màrqueting (tampoc és alguna cosa molt nova), o millor dit, discursos sobre la falta de confiança en les opinions, expressions i narracions dels consumidors.
Aquests discursos als quals em refereixo, empobrits i fràgils en la seva fonamentació ( de vegades com a simple repetició de certs tòpics), troben ara una nova justificació en la "neuromanía" o "cervell-centrisme" ( res a veure amb un coneixement rigorós en neurociències), com a reduccionisme d'allò humà i allò relacional a un conjunt de neurones o accions neuronals.
Així per exemple, es diu: "Si, com afirmen els neurocientífics, més del 80% de la informació que manegem per prendre decisions és inconscient, et fiaries del que diu un entrevistat en un focus group?". O d'altra banda, com afirmen alguns pseudoilustrats "... (ara) ja podrem prescindir de la paraula i tenir accés directe a l'inconscient".
Una variant de l'anterior, una mica més sofisticada però que no deixa de ser més del mateix, és el considerar que el resultat final del neuromarketing, o la seva aplicació, és bàsicament l'anàlisi d'uns valors o mètriques obtinguts a través d'uns determinats instruments de mesura sobre la conducta del consumidor, i que aquests ens expliquen la mateixa. És com si, per exemple, l'anàlisi d'uns determinats paràmetres corporals o índexs fisiològics (urea, triglicèrids, etc.), expliqués directament "l'estat" en el qual ens trobem o com ens sentim. 
Deia Siri Hudsvek[1], "En el clima cultural d'avui la frase trastorno mental orgànic té un efecte tranquil·litzador. El meu fill no està boig, la qual cosa té és un problema en el cervell".
Certament, instal·lar-se en aquests "refugis segurs" -sistemes mentals d'empara -, com els discursos referits anteriorment (per ex. l'obtenir dades directes del cervell i prescindir de la paraula o en definitiva les diferents versions de "reduccionisme neuronal"), proporciona certes dosis de seguretat i tranquil·litat efímeres, "per anar fent".
Però alhora, amb aquesta posició s'evita i eludeix (potser per dolorós, complex, etc.) l'experiència subjectiva de sintonitzar amb uns determinats estats mentals de l'Altre i en conseqüència entendre que les narracions són part fonamental del discurs social (entre ments humanes)[2] . Que és sinó el funcionament dels petits grups cara a cara?, doncs en ells a més del contacte ocular face to face i altres aspectes de la comunicació no verbal, sol existir el vincle de la narració.
L'observador modifica l'objecte o fet observat (persones o coses) a través d'instruments tècnics i sobretot a partir dels seus pressupostos i experiència passada, que dit sigui de pas són més propis de la memòria de qui observa que de la percepció d'allò observat. Per tant, no podem evitar aquest efecte de la modificació (propi del procés perceptiu-mnemic), però si prendre-ho en consideració com una variable fonamental de l'observació. 
De no ser així s'imposen els nostres a priori, les nostres idees prèvies per sobre de la nostra capacitat mental com a observadors de reproduir, mitjançant el sistema de neurones en mirall (s.n.m.), allò que s'està observant –una expressió facial, un to de veu, un llenguatge, etc.- a la nostra manera.
Tota relació humana, individual o col·lectiva, la comunicació (narració inclosa), el desenvolupament de la intersubjectivitat i l'entramat sociocultural en el qual vivim, té la seva base o correlat neural en el s.n.m., dades suficients per a la confiabilitat en el subjecte i les seves narracions, òbviament més enllà de la literalitat, entenent que el significat d'allò narrat no ve donat principalment per la semàntica i la sintaxi, sinó per les intencions comunicatives del parlant i la capacitat receptiva de l'oïdor.
En aquest sentit V. Gallese[3] , neurofisioleg i un dels descobridors del s.n.m., afirma: "Posseïm, per tant, un espai neural per al sentiment de comunitat. Plantejo que un mecanisme neural subjacent comú, la simulació corporalitzada (embodied simulation) és el mediador de la nostra capacitat de compartir el significat de les accions, les intencions, sentiments i emocions amb els altres, la qual cosa dóna fonament a la nostra identificació amb ells. La identificació social, l'empatia i el sentiment de comunitat són la base del nostre desenvolupament i el nostre ésser".

Marcel Cirera                                                                                  Noviembre 2012




[1] Siri Hustvedt. La mujer temblorosa, Anagrama, 2010

[2] D. Siegel. La mente en desarrollo, ed. Desclée de Brouwer, 2007

[3] V. Gallese (2009). Neuronas en espejo, simulación corporeizada y las bases neurales de la identificación social. Clínica e Investigación Relacional, Vol.5 (1), 2011.