Per explicar i imaginar el que m'inspiren els detalls...

28 d’ag. 2012

La "sagrada" Xarxa i l' "Altre": de Ponç Pilat a la veïna de Borja. (Temors a la carta II)


La senzilla representació de l' Ecce Homo en el Santuari de la Misericòrdia de Borja, un petit oli sobre el mur i pel que sembla d'escàs valor artístic, probablement no figuraria en cap guia turística, ni tampoc la pietosa "restauració" d'una anciana octogenària tindria més ressò que unes xerrameques d'un veïnat benvolent.

Sembla obvi que la sorprenent difusió d'aquesta "restauració", urbi et orbi, en les altes tribunes mediàtiques ('The Telegraph', 'Libération' i 'Le Monde', BBC...així com mes de 160 països s'interessen pel fenomen mediátic de l'Ecce Homo, etc.) i la permanència de la notícia en tot tipus de mitjans, no existirien si no fos perquè es va reconstruir com una notícia grotesca a través d'Internet.


De les xarxes socials van sorgir reproduccions vàries, internautes a través de Twitter (#eccemono, etc.) van afegir, a la pintura "restaurada", rostres de tot tipus, des de personatges de la premsa rosa (Paquirrin, la Duquessa d'Alba, Belén Esteban, etc.) a polítics (Zapatero, Rajoy, etc.). Fins i tot es va iniciar una recollida signatures per que es conservi tal qual l'Ecce Homo recreat.


A part de la possible arbitrarietat amb la qual es puguin considerar aquests fets, em sembla complex albirar amb claredat els sentits de la seva notòria difusió, visibilitat i capacitat d'incidència a la Xarxa.

En tot cas sí se m'ocorren algunes hipòtesis i associacions, més o menys properes, sobre el fenomen, que dit sigui de pas, amb tota la seva banalitat, o potser també per això, en poc es distingeix d'unes altres i diverses banalitats i mediocritats risibles encastellades a la mateixa Xarxa i en els mitjans- acomplexats per la potència de la mateixa.

Amb tot el dramatisme del succeït en aquelles èpoques, o del narrat (Evangeli de Joan, 19:5), sembla que l'actitud de Pilat podia transmetre certa ridiculització cap al poder que es arrogava Jesús. En aquest sentit entenc que la caricaturesca notícia de Borja i els successos acompanyants, també representa una certa ridiculització, i conseqüent diversió, no solament del fet en si, sinó també dels personatges "sagrats" que han anat apareixent en les reproduccions de la Xarxa.

Però alhora que es ridiculitzen els vells i "nous sagrats" també es mostren els marcs mentals que guien i enquadren la ridiculització.

"Que seria de les estrelles de la comunicació sense la rutinària frustració de la immensa majoria?", es pregunta encertadament I. Castro Rei, (2007)[1] i és que l'ànsia de singularització en la nostra cultura de consum, a la Xarxa i fora d'ella, la possibilitat de ser per un instant gairebé una figura publica, almenys en l'imaginari, (que és sinó la peregrinació per fotografiar/se al costat de l'Ecce Homo de Borja?) "promet apartar-nos (aquest és el sentit etimològic de la paraula "diversió" ) d'una vida elemental, de la simplicitat que configura el dimoni de l'època" (Op. cit.).

D'altra banda, també el context de malestar que vivim avui, en molts casos tràgic, afavoreix la farsa, és a dir, la por és menys por si ho fem risible. 

Aquest malestar, els terrors i temors que supuren per onsevulla en la nostra societat liquida són part del fonament de la seguretat que ens "ofereix" el sistema, en permetre'ns contemplar des de lluny barbàries alienes i guerres televisades convertint l'horror i la por, en alguna cosa que es pot exorcitzar i en part de la cultura d'entreteniment (zombis, vampirs, etc.).

La resposta immediata i defensiva davant els malestars que vivim és la gran necessitat de trobar enemics exteriors o simplement bocs expiatoris (des de "islamistes incontrolats", "bàrbars" que sotgen en pasteres, fins a la pietosa veïna de Borja), i posar fora, expulsar, excretar i projectar sobre el "Altre" les nostres pròpies limitacions, errors, incerteses, etc. Al mateix es referia J. Attali a propòsit de l'èxit del film "Titànic", és a dir, la idea que la confortable vida en el Titànic (identificació metàfora amb la nostra societat) va ser víctima d'un "succés extern", un iceberg, allunyant i evitant així la incompetència dels seus promotors.

Tots tenim el nostre iceberg, la qüestió és com ens manegem davant ell (dit sigui de pas, la imatge de l' iceberg s'utilitza també per mostrar la relació conscient/inconscient).

La ridiculització que pul·lula sobre l'Ecce Homo de Borja probablement també tingui a veure amb aquella necessitat, o així m'ho sembla, que en aquest cas es vehicula a través de la mofa, la burla i la conya d'allò banal i mediocre d'unes reconstruccions d'aparent sabor profà.

El mitjà és el missatge i els seus missatges, i així la Xarxa ho ha fet possible acompanyada de la interessada divulgació dels altres grans mitjans. 

La Xarxa és un sistema social complex prenyat de relacions que ens atrapen, connecten i reconforten, que el seu emergent és una subjectivitat col·lectiva que ens identifica, això si, de forma parcial i efímera, des de la nostra subjectivitat individual.

Potser un atzar, gairebé ignot, hagi posat en solfa un concert de motivacions     - algunes de les quals crec haver referit- per donar lloc a aquesta coreografia múrria, descarada, somrient i enginyosa, en el marc incomparable de la "sagrada" Xarxa, desvetllant vergonyes alienes i pròpies, ocultes o negades, sota una "prestigiosa" notícia i sota l'ànsia d'aparèixer en l'escena àdhuc que sigui a costa de ridiculitzar al "Altre".

Aquest "Altre" ridiculitzat em fa pensar en el que R. Davies[2] posa en boca del daimon Maimas: "...el Boig seria el recordatori sempitern del primitivisme inadmissible que coexisteix en la vida amb la més refinada educació, el compromís vitalici amb la compassió, el senyal que tot ésser humà està sempre a un pas del desordre i l'abjecció, el conseller imperible d'extreure sempre el millor de quant la fortuna li procuri."

Així, davant tal suposada arbitrarietat atzarosa, ens queda la nostra capacitat de mentalització i simbolització, la nostra capacitat de processar cognitiva i afectivament (amb empatia i contenció), veritables antídots davant els malestars i incerteses de tot tipus.

Marcel Cirera                                                                      Agost de 2012





[1] I. Castro Rey, Votos de riqueza. Ed. Mínimo Transito, 2007
[2] Robertson Davies, Lo que arraiga en el hueso. Ed. Libros del Asteroide, 2009

23 d’ag. 2012

Temors a la carta (I)

En la mes habitual de les quotidianitats, assegut en el meu sofà habitual i havent digerit les notícies televisives habituals (la prima de risc, les matances a Síria...), segueixo amb "El Temps" (Tv3), en el qual un no menys habitual i conegut home del temps, en referir-se a onades de calor, sol i platja, etc. s'expressa verbalment utilitzant termes com "alerta", "atenció", i conclou dient "hem de sofrir pel temps"?...Vaig pensar que la seva expressió facial es contraposava amb el no.


En La Vanguardia el 14/8/12 una notícia es titulava "Ciutadà denuncia a ciutadà" amb un subtítol que deia: "La Generalitat encoratja amb diverses iniciatives al fet que les persones delatin actituds incíviques. Oposició i associacions denuncien una deriva ‘orweliana'. L'article començava com segueix: "Si una persona posa els peus en el seient dels ferrocarrils, vostè pot denunciar-ho de forma anònima..."

Dia més dia menys, també habitual, una altra notícia en els mitjans, "Ensenyament (el Departament de la Generalitat) crea un protocol per regular el procediment que se segueix davant les sospites de frau en la matriculació escolar". En declaracions a El matí de Catalunya Ràdio, el president de la FAPAC, Àlex Castillo, considerava "que el nou protocol el que fa és obrir la sospita a tots. Tots som sospitosos i tots ens veiem en l'obligació d'investigar...estem jugant a espies".

I parlant d'espies, llegeixo una altra notícia inserida en el mateix periòdic: "TrapWire, el Gran Germà global" on es diu: "...el programa TrapWire utilitza les càmeres de seguretat, controlades per agents, per desenvolupar una descripció de les persones que es trobin prop d'un potencial objectiu terrorista..." (La Vanguardia, 14/08/12).


Sembla d'allò més normal, que la lògica, també quotidiana, de les "clavegueres" del poder global assagi nous artefactes per al control, insuficient i incessant, de la Granja global.

En una recent notícia sobre l'exemplar Alemanya, publicada en El País (18/8/12), es destacava: "El Constitucional (alemany) autoritza el desplegament militar, prohibit des del nazisme, al territori nacional en cas d'amenaça terrorista".

Podríem estendre "ad infinitum" la llista d'exemples de possibles temors, amenaces i lògiques preventives a l'ús (Ex. augmentaran els càstigs legals a fumadors "incendiaris", cap major pena que no poder fumar en el Camp Nou?; es castiga la prostitució de carrer a Barcelona; a Mercadona es descobreixen uns productes en mal estat; augmenta la pressió dels mercats sobre el deute espanyol; la policia txeca avorta un atemptat d'un admirador de Anders Breivik; una nena de 11 anys amb síndrome de Down detinguda per cremar l'Alcorà a Pakistan, acusada de blasfèmia, podria fins i tot ser condemnada a la pena de mort; les conseqüències de la catàstrofe nuclear del Japó... etc., etc. etc.). 
Vivim una solitud acompanyada de pors, preocupacions, ansietats, inquietuds, terrors,...i, potser també per això, necessitem els smartphones contrafòbics habituals. Expliquen que la Nomofobia ("no-mobile-phone phobia".), la por irracional a sortir de casa sense telèfon mòbil, afecta al 53% de la població, segons dades del Centro de Estudios Especializados en Trastornos de Ansiedad de España.
Un fantasma recorre Europa... (Marx en el s.XIX, en el seu Manifest, es referia al comunisme), però avui el fantasma, i les seves encarnacions, que recorren Europa, el Món i les nostres quotidianitats més habituals en la societat liquida són les pors (de diversa índole), els nous temors i amenaces de cada dia.
La por és una resposta emocional enfront de la percepció d'una amenaça, que també pot ser adaptativa o beneficiosa per a la nostra supervivència. Hi ha molts tipus de pors, uns tan antics com a nostra espècie (la por a la foscor, a la solitud, etc.), pors culturals que s'expressen de forma transcultural o són específics de certes cultures (menjar porc per als musulmans, els pecats de la carn per als catòlics, el terrorisme, etc.) i pors, diguem individuals, o relacionals, que s'expressen en un individu, més o menys traumàtiques
Però, sens dubte, actualment existeixen moltes pors culturalment condicionades en la nostra quotidianitat, petits temors, incerteses, ansietats, etc. (com els exemples relatats més amunt) que de forma més o menys subtil s'encarnen en nosaltres, convivim amb elles i, davant les quals anem desenvolupant respostes i estratègies "adaptatives", temors no sempre, ni molt menys, conscients.
Aquestes pors, quotidianes i habituals, introjectades per tots nosaltres probablement representin una expressió de les nostres formes de vida liquida i de les formes de domini global.
Potser un d'aquests temors més àmpliament estès, almenys al món occidental, és el que s'ha denominat "medicalització social", és a dir, la preocupació més o menys inquietant per la salut, o millor dit per uns determinats estàndards de salut construïts per notòries institucions sanitàries, socials i polítiques. Sense anar molt lluny, exemples d'això són la suposada epidèmia de Grip A, "les vaques boges", etc., i ja s'ha escrit molt sobre qui són els beneficiaris indirectes de tals crisis.

Però aquests temors, relacionats amb la salut, no solament els trobem en aquests grans successos, estimulats i retransmesos en directe pels Mass media, sinó en la nostra quotidianitat més propera, doncs en fer-los nostres es converteixen en motivadors de les nostres conductes habituals com per exemple l'auge, de tot tipus, de les cures del cos-físic, les demandes de consum de productes "funcionals" ("bo pel Ca"; per a "mantenir a ratlla" el colesterol, etc.). 
El cos, i de fet el propi subjecte, es converteix cada vegada més en l'últim dipositari o receptacle del que no pot ser pensat i dels conflictes socials, de divers calat, que vivim com a espectadors (estres davant l'atur creixent, maltractaments, etc., etc.)
Cert, que en la confortable societat actual l'adversitat es tolera pitjor i produeix por i que, com diu E. G. Duro [1] , "Som molt més sensibles a la por que abans. En una societat més consumista com la nostra tolerem menys els inconvenients i la por augmenta. Reaccionem pitjor davant els inconvenients". 
Cert, que els vincles socials s'han afeblit (una altra cosa diferent és que estiguem tots connectats) i els temors es fan més intensos.
I també és cert, que una societat temorosa i espantada pot ser més mansa i obedient.
Però no és menys cert, que les coses són com són perquè nosaltres som com som i que "La major part de les vegades, la raó de la nostra felicitat o la nostra infelicitat és, més que la vida que portem, el significat que li donem" (O.Pamuk [2]).


Marcel Cirera                                                                      Agost 2012





[1] E. G. Duro, Biografía del miedo. Ed. Debate, 2007
[2] O. Pamuk, La maleta de mi padre. Ed. Mondadori, 2007